Achilles sérülés után

Lezárt, kérdést jelenleg nem fogad.

Szakértő: Fekete Szilvia gyógytornász-fizioterapeuta, egészségügyi szaktanár, a Gyógytornapraxis.hu mozgásterápiás magánrendelő szakmai vezetője
___________________

Moderátorok: FSZILVIA, Szakértők

Fórum szabályok
Lezárt, kérdést jelenleg nem fogad.

Szekcióvezető: Fekete Szilvia gyógytornász-fizioterapeuta, egészségügyi szaktanár, a Gyógytornapraxis.hu mozgásterápiás magánrendelő szakmai vezetője
Lezárt
Andrea1970
Hozzászólások: 1
Csatlakozott: 2015.05.23. 06:51

Achilles sérülés után

Hozzászólás Szerző: Andrea1970 » 2015.05.23. 09:24

Kedves Szilvia,

Közel 3 hete futás közben megsérült a bal Achilles-inam.
Orthopéd-sebész ismerősöm megvizsgálta, azt mondta, hogy az Achilles-ín nem súlyos, részleges szakadása (tüneteim egyébként enyhék voltak: nyugalomban tünetmentes, rálépéskor nem túl erős, de sántítást okozó fájdalom a sarok körül, enyhe duzzanat kívül-belül), UH-ra, egyéb képalkotó vizsgálatra nincs szükség, fáslival rögzítsem és 4 hétig tartózkodjak a sporttól, nincs egyéb teendőm.
Mostanra a fájdalom szinte alig érezhető, normál járáskor a sántaság alig észrevehető.

Kérdéseim:
Milyen típusú lábfejtornát végezzek és azt mikor kezdhetem el. Már most érzem, hogy az Achilles-ín nyújtását előidéző gyakorlatokra lenne szükségem, de nem tudom lehet-e már.
Hogyan fokozzam a terhelést és mikor kezdhetek sportolni/futni újra további sérülésveszély nélkül?

Válaszát előre is nagyon köszönöm.

Avatar
FSZILVIA
Hozzászólások: 452
Csatlakozott: 2008.02.06. 10:13

Re: Achilles sérülés után

Hozzászólás Szerző: FSZILVIA » 2015.05.24. 18:23

Kedves Andrea!

Fekete nadálytővel, lóbalzsammal, rozmaringkrémmel kenegetheti, a gyakorlatokat már most végezze fekve, ülve, sőt fokozatosan terhelheti állva is. Gondolom napközben is jár-kel. Ha bedagad, polcolja fel és hideg vizes borogatást tegyen rá.
Gyógytorna gyakorlatok fekve:
- pipa-spicc váltogatása
- talpak egymás felé és kifelé forgatása
- két irányba bokakörzés
- ujjak bekarmolása, kilökése terpeszbe
- térdhajlatot leszorít az ágyra comb megfeszítésével.
- combfeszítés "lábfej" felhúzásával saroknyújtózással. A gyakorlatot akkor végzi jól, ha a sarok néhány mm-t felemelkedik.
- kis labdát a térd alá helyezve combfeszítés "lábfej" felhúzásával saroknyújtózással. Törekedjen a teljes kinyújtásra!
- az ép lábat talpra húzva a sérült végtagot saroknyújtással teljesen egyenes térddel felemeljük.
- biciklizzen a levegőben a lábakkal

Ezeket egészítse ki álló gyakorlatokkal:
- páros lábbal lábujjra állás 20x, vagy amíg nem jelentkezik fájdalom
- páros lábbal sarokra emelkedés 20x
- teli talpon térdhajlításban, csípőszélességben térdrugózás, de a sarka maradjon lent a földön

Nyújtással fejezze be:
támadóállás, jó láb elöl, térdrugózás előre 10x, hátsó láb (sérült) sarka a földön maradjon és a térde legyen nyújtva (Achilles-ín nyújtás)

Ha az előzőek már könnyen és fájdalommentesen mennek, jöhet az excentrikus (gravitáció irányában végzett, kontrollált)izommunka:
Álljon féltalppal egy lépcsőre (a talpközepétől sarokig a levegőben, az előláb támaszkodik)! Álljon lábujjhegyre jó magasra! Az emelést csak az ép láb izmaival és a kar segítségével végezze! A sérült láb csak passzívan, erőkifejtés nélkül emelkedik lábujjra. A testsúlyt áthelyezi a sérült lábra(!), és engedje a sarkat a lépcső szintje alá, amilyen mélyre tudja! Ismét testsúlyáthelyezés a jó lábra, és emelkedjen kiindulóhelyzetbe! Nyújtással fejezze be!

Sétáljon, kiránduljon sokszor keveset emelkedőn, hegyre fel, előre néző lábujjakkal!

Sportolni gumis bokarögzítővel lehet panaszmentesség esetén, az orvos által javasolt egy hónap elteltével. A bemelegítés az edzés előtt, a nyújtás az edzés után ne maradjon el!
Váliné Fekete Szilvia
www.gyogytornapraxis.hu

Lezárt

Az oldalt a GYÓGYTORNAPRAXIS.hu mozgásterápiás magánrendelő csapata gondozza. Amennyiben informatívnak találja praxisunk által fenntartott tanácsadó fórumunkat, hasznosnak válaszainkat, instrukcióinkat, gyakorlatainkat, kérjük nyilvánítsa ki tetszését facebook oldalunk javára! Köszönjük!