Izmok fejlesztése otthon újra járáshoz

Lezárt, kérdést jelenleg nem fogad.

Szakértő: Fekete Szilvia gyógytornász-fizioterapeuta, egészségügyi szaktanár, a Gyógytornapraxis.hu mozgásterápiás magánrendelő szakmai vezetője
___________________

Moderátorok: FSZILVIA, Szakértők

Fórum szabályok
Lezárt, kérdést jelenleg nem fogad.

Szekcióvezető: Fekete Szilvia gyógytornász-fizioterapeuta, egészségügyi szaktanár, a Gyógytornapraxis.hu mozgásterápiás magánrendelő szakmai vezetője
Lezárt
Krisztina1982
Hozzászólások: 1
Csatlakozott: 2015.05.16. 11:28

Izmok fejlesztése otthon újra járáshoz

Hozzászólás Szerző: Krisztina1982 » 2015.05.24. 15:24

Kedves Szilvia!

72 éves édesanyánk közel 3 hónapja annyira legyengült és lefogyott (közel 15 kilót 2 hónap alatt), mert nem tudott enni és inni, hogy kórházba került, ahol meg is műtötték a gyomrával közel másfél hónapja.

Azóta a kórházi gyógytornász által a kórházban végzett mozdulatsorokat végeztetjük Vele otthon naponta kétszer, hetente emelve az ismétlések számát (5-ről indultunk, 9-nél tartunk). Szépen erősödik, bár bevallom, mi gyorsabb javulásra számítottunk, nem tudom, lehet, túl optimisták voltunk. Már látni, hogy izmosodik, de még mindig nem tud lábra állni, bal kezének és lábának finommotorikája jelentősen elmarad a jobb oldaltól, és mindkét oldal meglehetősen merev és görcsös. Gyengesége miatt szinte egész nap fekszik, bár két hete elkezdtük kiültetni az ágy melletti fotelba.

Jelenleg a következő feladatokat végzi, mindegyiket kilencszer, fekve:
LÁBAK:
- Lábujjak mozgatása
- Lábfejek hátrafeszítése, spiccbe szorítása
- Jobb/bal térd felhúzása külön-külön, míg a talpa az ággyal vízszintesbe nem kerül, majd visszanyújtása fekvő állapotba
- Két térd felhúzása, térdek nyitása és zárása
- Jobb/bal térd felemelése a hashoz külön-külön, amíg bírja emelni a lábát
- Két térd felhúzása, összezárt térdek döntése jobbra-balra
- Bal térd felhúzása, jobb sarok hozzáemelése és érintése. Ezt jobb lábbal is megcsinálja
- Térdek felhúzása, majd fenékemelés
- Lábak nyújtva, bal láb oldalra kivivése, majd visszazárása. Ezt jobb lábbal is megcsinálja
- Kinyújtott térdek leszorítása, majd lazítása
KEZEK:
- Ujjak kinyújtása, majd ökölbe szorítása
- Kezek vállakra, majd test mellé letenni
- Kezek vállakra, majd felnyúlni a mennyezet felé
- Jobb kézzel megfogni bal csuklót,mellkasra helyezni, majd felnyúlni plafon felé. Bal kézzel csere, ugyanezt megcsinálni
- Kezek összekulcsolása, majd fej fölé emelni őket
- Ujjgyakorlatok (hüvelykujjhoz érinteni a mutatóujjat, majd kinyújtani, aztán középső ujjat, kinyújtani... végül kisujjat összeérinteni a hüvelykujjhoz és kinyújtani).

A végén már nagy küzdelmek árán, de fel tud ülni egymaga, és kiül az ágy szélére kb. 5 percre.

Sok fehérjét adunk Neki, hogy az izmai tudjanak fejlődni, átlagosan 1200-1300 kalóriát vesz magához naponta (ez elmarad a javasolt 2000 kalóriától, de sokszor kell keveset ennie a gyomorműtéte miatt, ennek következtében nem tudunk nagyobb mennyiséget belediktálni 12 óra alatt).
Pár napja egyedül kanalazza az ételt is (nem tökéletesen, mellémegy néha), és újságot is tud fogni a kezébe maximum 10 percig, utána elfárad.

Mikor megpróbáltuk felállítani járókeretbe kapaszkodva, kiderült, nem elég erős, nem tudja magát megtartani még. Ezért úgy gondolom, talán más feladatokat (is) kéne végeznie, hogy a megfelelő izmait megerősítse.
Ehhez kérném az Ön segítségét: tud esetleg javasolni egyéb mozdulatsort/gyakorlatot/eszközt/bármit, amivel fejleszteni lehetne, hogy újra a régi önmaga legyen, tudjon járni, el tudja látni magát?

Segítségét és szíves válaszát előre is köszönjük!

Köszönettel:
Krisztina

Avatar
FSZILVIA
Hozzászólások: 452
Csatlakozott: 2008.02.06. 10:13

Re: Izmok fejlesztése otthon újra járáshoz

Hozzászólás Szerző: FSZILVIA » 2015.05.24. 17:55

Kedves Krisztina!

A lehető legtöbbet üljön az édesanyja kitámasztott háttal, talpa földön zárt cipőben és eleinte befáslizva bokától térdig. Óránként álljanak fel járókeretre támaszkodva minél hosszabb percekre és minél nagyobb súly kerüljön a lábakra a kéz helyett. A fekvő gyakorlatokat továbbra is végezze, naponta többször is ajánlott. Ezt kell kiegészíteni ülő és álló, járó gyakorlatokra. Idővel ezekre kerüljön a hangsúly, mert utóbbi helyzetekben jobban erősödik az izma, jobb a keringésének, tüdejének és az emésztésének.

Az első, bemelegítő gyakorlatokat széken ülve 4-5-ször ismételve.
• A bal kéz csípőn, a jobb kart elől megemeljük és hátra egy nagy kört írunk, csípőre tesszük, majd ugyanez a bal karral.
• A jobb kart magasra fül mellé emeljük nyújtva, majd törzzsel egy kicsit balra áthajlunk, a kezet csípőre tesszük. Ugyanezt a másik oldalra is elvégezzük.
• A jobb kart vállmagasságba oldalra megemeljük, majd hátrahúzzuk, utána nézünk, majd vissza középre, a kezet ismét csípőre tesszük. Ugyanezt a másik oldalra.
• A két karral a mellúszás kartempóját végezzük magunk előtt.
• Malomkörzés előre, majd hátra.
• A két láb a földön pihen, majd hol lábujjra, hol sarokra állítjuk, miközben araszolunk előre a talpakkal.
• Váltott lábbal biciklizünk kezdetben lassabb tempóban, majd gyorsítva.
• Az egyik láb talpon, a másikat nyújtva megemeljük és köröket írunk vele. A másik lábbal ugyanez.
• A bal kéz csípőn, a jobb kart hátulról indítva felemeljük, sóhajtunk, majd elől lehozzuk (egy nagy kört írva), közben kiengedjük a levegőt. Másik karral ugyanez.
• Az egyik láb talpon, a másikat előre, vízszintesen kinyújtjuk, innen a térdet hashoz húzzuk, majd előre visszanyújtjuk, de nem tesszük le. A másikkal ugyanez.
• A két kezet előrecsúsztatjuk a lábszárunkon, utána hajolunk törzzsel, kiengedjük a levegőt, majd törzzsel felegyenesedünk, a karokat a magasba lendítjük, belégzés.
• Az egyik láb talpon, a másikat megemeljük nyújtva, majd függőlegesen, csípőből indítva a mozgást, meghintáztatjuk. A térd végig maradjon kifeszítve. A másik lábbal ugyanez.
• A két kezet a hátunk mögött összekulcsoljuk, a vállakat hátrahúzzuk, a mellkast kiemeljük, a két kart ha tudjuk hátra megemeljük, belélegzünk, majd a vállakat ellazítjuk, a karokat visszaengedjük a derekunkra, kiengedjük a levegőt.
• A két kezet tarkóhoz tesszük, a könyököket hátrahúzzuk, nagyot sóhajtunk, majd a két könyököt elől összeérintjük, a fejet kicsit előrehajtjuk, kiengedjük a levegőt.
• A két kézzel megtámaszkodunk a széken, majd a szék fölé emeljük magunkat, miközben lábujjhegyre emelkedünk, majd visszaengedjük a sarkakat.
• Néhányszor mélyet sóhajtunk.
A gyakorlatokat állva folytatjuk:
• Egy helyben járunk.
• A törzs marad függőleges helyzetű miközben a térdeket hajlítjuk, nyújtjuk, mintha guggoláshoz készülnénk.
• Terpeszbe lépünk, a törzzsel egy kicsit áthajlunk jobb lábra, majd visszaegyenesedünk és a másik oldalra ugyanezt elvégezzük.
• Két kéz csípőn, lábujjhegyre emelkedünk és vissza, folyamatosan.
Járógyakorlatokkal vezetjük le az edzést:
• Járás közben, folyamatosan néhány lépést sarkon, néhányat lábujjhegyen teszünk meg.
• Minden lépésnél magasra emeljük a térdet.
Váliné Fekete Szilvia
www.gyogytornapraxis.hu

Lezárt

Az oldalt a GYÓGYTORNAPRAXIS.hu mozgásterápiás magánrendelő csapata gondozza. Amennyiben informatívnak találja praxisunk által fenntartott tanácsadó fórumunkat, hasznosnak válaszainkat, instrukcióinkat, gyakorlatainkat, kérjük nyilvánítsa ki tetszését facebook oldalunk javára! Köszönjük!