lábközépcsont törés utáni gyógytorna

Lezárt, kérdést jelenleg nem fogad.

Szakértő: Fekete Szilvia gyógytornász-fizioterapeuta, egészségügyi szaktanár, a Gyógytornapraxis.hu mozgásterápiás magánrendelő szakmai vezetője
___________________

Moderátorok: FSZILVIA, Szakértők

Fórum szabályok
Lezárt, kérdést jelenleg nem fogad.

Szekcióvezető: Fekete Szilvia gyógytornász-fizioterapeuta, egészségügyi szaktanár, a Gyógytornapraxis.hu mozgásterápiás magánrendelő szakmai vezetője
Lezárt
gabo68
Hozzászólások: 1
Csatlakozott: 2016.09.28. 10:46

lábközépcsont törés utáni gyógytorna

Hozzászólás Szerző: gabo68 » 2016.09.28. 11:09

Kedves Szilvia! Középső fiamnak volt 5.lábközépcsont törése, egy hete került le a gipsz a lábáról. Teljesen gyógyult, fáslival már aznap járogatott rajta, vádlija néha görcsöl, és a bokája merev még, emiatt biceg. Most kezdhetné egy hét után a gyógytornát, kérdezném tudna e javasolni gyakorlatokat, amiket itthon el tudna végezni. Elég sportos alkat, itthon eddz,azokon a gyakorlatokon kívül, amit logikusan végeznénk, lábkörzés, pipa-feszít stb. van valami speciális gyakorlat? És mennyire terhelje, rábízható-e ez az érzéseire, vagy van erre valami javaslat? Nagyobb utakat még nem tesz meg, kocsival hozzuk visszük, csak kíméletesen fáslival járogat. Válaszát előre is köszönjük!

Avatar
FSZILVIA
Hozzászólások: 452
Csatlakozott: 2008.02.06. 10:13

Re: lábközépcsont törés utáni gyógytorna

Hozzászólás Szerző: FSZILVIA » 2016.09.29. 18:51

Metatarsus törés rehabilitációjához a következő gyakorlatokat ajánlom:

Üljön le, egy lavor langyos vízbe tegye a lábát és végezze a következőket:
- pipa-spicc váltogatása lábfejjel
- talpak be- és kifelé forgatása bekarmolt ujjakkal
- két irányba bokakörzés bekarmolt ujakkal
- ujjak bekarmolása erősen, tartani 15 mp-ig(!), majd lazítása. Durva törülközővel dörzsölje át a lábizmait szárításkor, főleg a sarka fölött az ínt és a vádlit.

Ezeket egészítse ki álló gyakorlatokkal:
- páros lábbal lábujjra állás 20x
- páros lábbal sarokra emelkedés 20x
- teli talpon térdhajlításban, csípőszélességben térdrugózás, de a sarka maradjon lent a földön
- terápiás lépcsőzés kis sámlin: sérült lábbal lépjen fel, jó lábbal lefele lép, a lábfejet ne fordítsa kifelé, a sarkat minél később emelje el a földtől.

Sportolás előtt is ilyen álló gyakorlatokkal melegítsen be. Speciális sporttalpbetét viseletével csökkentheti a terhelést a sérült területen.
Nyújtással fejezze be a tornát és az edzést: támadóállás, jó láb elöl, térdrugózás előre 10x, hátsó láb (sérült) sarka a földön maradjon és a térde nyújtva (Achilles-ín nyújtás) legyen.

További speciális technikát javaslok fokozatos terhelés mellett:

Sherrington 1 - Az antagonista izom kifárasztása:
Az antagonista izom megfeszítésével reflexesen ellazul az agonista izom. A mozgás végén ellazítjuk az antagonistát, majd aktív vagy passzív módon tovább nyújtjuk a rövidült agonista izmot. Ha nem jutna el gyógytornászhoz, akkor önállóan így alkalmazható ez a módszer: pl. erdei kiránduláson emelkedőn erős lábfej felhúzással lépjen előre, majd ellazítva támassza talpra, lassan lépjen előre a másik lábbal úgy, hogy a sarka minél tovább lent maradjon.

Sherrington 2 - Reciprok gátlás:
Az agonista izmot megnyújtjuk egészen a fájdalomhatárig. Ezen a ponton megfeszítjük az agonista izmot ellenállással szemben, majd lazítsa el, és azonnal tovább nyújtjuk az új fájdalomhatárig. A Sherrington 2 otthon végezhető gyakorlata: Például álljon féltalppal egy lépcsőre úgy, hogy a talpa közepétől sarokig a levegőben legyen, csak az előlábra támaszkodjon. Álljon lábujjhegyre jó magasra. Majd engedje le a sarkat a lépcső szintje alá, amilyen mélyre tudja.
Váliné Fekete Szilvia
www.gyogytornapraxis.hu

Lezárt

Az oldalt a GYÓGYTORNAPRAXIS.hu mozgásterápiás magánrendelő csapata gondozza. Amennyiben informatívnak találja praxisunk által fenntartott tanácsadó fórumunkat, hasznosnak válaszainkat, instrukcióinkat, gyakorlatainkat, kérjük nyilvánítsa ki tetszését facebook oldalunk javára! Köszönjük!