fehérjekomplettálás, esszenciális aminosavak

Lezárt, kérdést jelenleg nem fogad.

Betegségek megelőzése, egészségnevelés, egészségtudatosság, egészségpedagógia, testkultúra.

Szakértő: Fekete Szilvia gyógytornász-fizioterapeuta, egészségügyi szaktanár, az orvosiLexikon.hu szerkesztője.
___________________

Moderátorok: FSZILVIA, Szakértők

Fórum szabályok
Lezárt, kérdést jelenleg nem fogad.

Betegségek megelőzése, egészségnevelés, egészségtudatosság, egészségpedagógia, testkultúra.

Szakértő: Fekete Szilvia gyógytornász-fizioterapeuta, egészségügyi szaktanár, a Gyógytornapraxis.hu mozgásterápiás magánrendelő szakmai vezetője
Lezárt
GYIK
Hozzászólások: 167
Csatlakozott: 2010.05.15. 10:29

fehérjekomplettálás, esszenciális aminosavak

Hozzászólás Szerző: GYIK » 2010.10.05. 09:24

Lakto-ovovegetáriánus vagyok. Milyen ételpárosítással tudom komplettálni az esszenciális aminosavakat?

Avatar
FSZILVIA
Hozzászólások: 452
Csatlakozott: 2008.02.06. 10:13

Re: fehérjekomplettálás, esszenciális aminosavak

Hozzászólás Szerző: FSZILVIA » 2010.10.05. 09:37

Az esszenciális aminosavak olyan anyagok, melyeket a szervezetünk nem képes előállítani, ezért ezeket a táplálékkal kell felvenni szabad vagy kötött aminosav, fehérje formájában. A 22 létező aminosav közül nyolc esszenciális aminosav. A fehérjék biológiai értékét esszenciális aminosavtartalmuk határozza meg.

A teljes komplett értékű fehérjék az összes esszenciális aminosavat a megfelelő mennyiségben és arányban tartalmazzák. Ilyenek az állati eredetű fehérjék – tojás, tej, húsok, hal illetve a növényiek közül a szója.

A nem teljes értékű fehérjék egyes esszenciális aminosavakban hiányosak ezért csak más aminosav forrásokkal együtt fogyasztva biztosítja az aminosavellátást. Ezek közzé tartoznak a növényi eredetű fehérjék.

Élelmiszerek fehérjetartalmának biológiai értéke
Tehéntej 104
Tojás 100
Marhahús 88-92
Halak 80-92
Ementáli sajtok 84-85
Disznóhús 84
Csirkehús 82
Szójabab 78
Burgonya 73
Bab, borsó, lencse 58-72

A növényi eredetű fehérje kiegészíthető más növényi eredetű fehérjékkel, így teljes értékű aminosav ellátás érhető el. Ez a komplettálás.

Bizonyított fehérjekomplettáló kombinációk

- Hüvelyes és gabona félék kombinációja:
Bab + kukorica
Szójababtúró (tofu) + rizs
Sárgaborsó + kukorica
Szójabab + földimogyoró + szezámmag
Szójabab + földimogyoró + búza + rizs
Szezámmag + szójabab + búza
Szezámmag + rizs
Hüvelyes + barnarizs

- Magvak és zöld zöldségfélék kombinációja:
Szezámmag + paraj (spenót)
Napraforgómag + brokkoli
Szezámmag + zöldborsó, kelbimbó, karfiol
Köles + zöld levelű zöldségek

- Állati eredetű fehérje és gabona kombinációja:
Tej + barnarizs
Tej + búza
Sajt + búza
Tej + kukorica + szójabab
Tej + földimogyoró, szezámmag
Tej + burgonya

- Gabona és magvak kombinációja:
Szezámmag + árpa, zab, búza

- Bizonyos növényi eredetű táplálékok párosítása:
Gomba + zöldborsó, kelbimbó, brokkoli, karfiol

Váliné Fekete Szilvia
egészségügyi szaktanár

Kapcsolódó cikk:
A tápláló csonthéjas (http://orvosilexikon.hu/module-Pages-di ... d-115.html)
Hasznos héjasok (http://orvosilexikon.hu/module-Pages-di ... d-181.html)
Tények a tojásról (http://orvosilexikon.hu/module-News-dis ... d-147.html)
Váliné Fekete Szilvia
www.gyogytornapraxis.hu

Lezárt

Az oldalt a GYÓGYTORNAPRAXIS.hu mozgásterápiás magánrendelő csapata gondozza. Amennyiben informatívnak találja praxisunk által fenntartott tanácsadó fórumunkat, hasznosnak válaszainkat, instrukcióinkat, gyakorlatainkat, kérjük nyilvánítsa ki tetszését facebook oldalunk javára! Köszönjük!